Samenstellen

Brompton is de lichtste vouwfiets

Hoewel een “standaard” Brompton al lichter is dan de andere merken, kan het nog lichter met titanium framedelen. Dit noemen ze bij Brompton “Superlight frames”. Een fiets heeft een stevige meerprijs maar hij weegt dan wel een kilo minder.

Superlight frames gaan niet langer mee

Vaak krijgen wij de vraag of de titanium frames langer mee gaan. Dat is niet het geval. En dat komt vooral doordat de standaard frames heel goed behandeld zijn tegen roest en Brompton heel goed weet hoe zij de stalen frames zeer betrouwbaar moeten maken.

Brompton stalen frames lichter dan aluminium!

Om een frame van een vouwfiets licht te maken is moeilijker dan bij een gewone fiets. Dit komt door de hoge belasting op de enkele framebuis, scharnieren en langere zadelpennen en stuurkolommen. Al deze buizen moeten dus sterker gemaakt worden. Brompton kiest er voor om met Chroom-molybdeen te werken. Het voordeel is van deze staal legering ten opzichte van bijvoorbeeld aluminium, is dat het in kleinere diameters en kleine wanddikte gebruikt kan worden. Dit is een voordeel voor de compactheid en gewicht. Omdat Brompton de buizen zo dunwandig maakt, kunnen ze deze buizen niet eenvoudig meer aan elkaar lassen. Het nadeel van een lasverbinding is namelijk dat het materiaal naast de las zwakker wordt. Als deze dunwandige buizen worden verzwakt is er een kans op breuk. Daarom kiest Brompton voor solderen. Solderen kan bij een veel lagere temperatuur waardoor het materiaal er omheen niet vervormt of vloeit. Dit kost veel meer arbeid en vakmanschap maar een zwaardere fiets maken is geen optie voor Brompton. Het enige andere materiaal dat in dezelfde dimensies gebruikt kan worden is titanium. Dit wordt dan wel lichter maar is een stuk duurder.