Idworx in detail

Geen merk gaat zo ver als Idworx

Over een Idworx fiets kunnen we wel uren blijven praten omdat elk detail een verhaal heeft. Alles heeft een goede rede bij Idworx. We hebben op deze pagina een aantal van de meest kenmerkende details uitgelegd.

Ballon banden

In tegensteling tot wat de meeste mensen denken, rolt een dikke band lichter dan een smalle bij de juiste bandendruk. Dit komt omdat een dikke band voor ieder “opstakel” minder moet vervormen dan een smalle band. Meer informatie is hier te vinden.

Marathon Almotion

De Schwalbe Marathon Almotion band is de perfecte combinatie van lichtlopend en lekbestendig. Deze band is ontworpen door Gerrit Gaastra (oprichter Idworx) in opdracht van Schwalbe.

Kettingkast

Zelfs met de hoogwaardige ketting aandrijving is het aan te raden om dit te combineren met een kettingkast. Door een gesloten kettingkast gaat de ketting nog eens drie maal langer mee.

Kabelboom

Draden zorgen bij fietsen vrijwel altijd voor problemen. Dit komt vaak door vocht of knikken op kwetsbare punten. Stekkerverbindingen kunnen ook voor problemen zorgen. Idworx heeft een kabelboom laten maken die ze bij iedere fiets toepassen die uit één stuk bestaat en volledig waterdicht is. Ook de aansluiting voor “the Plug” zit ook al in deze kabelboom verwerkt.

Idworx big disc

Een schijfrem biedt een aantal voordelen, maar had voor veel mensen toch ook te veel nadelen om deze rem te kiezen op een intensief gebruikte fiets. Idworx heeft de nadelen van een schijfrem kritisch bekeken en heeft het tot in de puntjes uitgewerkt. Op de All Rohler en oPinion in de “Travel” specificatie is dit systeem gemonteerd en heeft de volgende eigenschappen:

  • De dikte van de schijf is 3mm zodat hij niet snel krom gaat en hij minder snel gaat piepen. hierdoor kan er ook veel warmte worden afgevoerd.
  • De schijf heeft een diameter van 203mm waardoor hij veel remkracht heeft.
  • De schijf is “zwevend”. Dit wil zeggen dat het remvlak en het hart van de velg twee losse delen zijn. Hierdoor kan de schijf “vrij” uitzetten bij hoge temperatuur en raakt hij niet krom.
  • De remklauw van het merk “Hope” is uit één stuk waardoor er geen krachtverlies is. Ook is de kans op lekkage van de klauw kleiner.

Darim II velgen

De velgen van een Idworx fiets zijn ontworpen voor maximale stijfheid in alle richtingen. De remvlakken (bij de velgrem uitvoering) zijn dikker zodat ze niet snel doorslijten, maar ook breder zodat de remblokken er ruim op passen. Bij de “Travel spec” Easy rohler zit er op de remrand ook nog een karbiet laag die zeer slijtvast is. Om ervoor te zorgen dat de spaaknippels niet onder spanning staan is ieder spaakgat in de juiste richting geboord.

Belt Ready

Alle frames van Idworx zijn voorzien van een deelbaar achterpat waardoor het mogelijk is om een riem te monteren in plaats van een ketting. De riem is voornamelijk voor de forens een voordeel. De Gates Beltdrive is onderhouds-arm en hoeft niet gesmeerd te worden. Nadelen kunnen zijn dat een riem kwetsbaarder is dan een ketting en dat de onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn in de meeste landen.

Brace

De stijfheid van een bagagedrager is uitermate belangrijk voor de stabiliteit van de fiets. Een bagagedrager haalt zijn stijfheid normaal voornamelijk uit de staande buizen die bij de achteras afsteunen. Een Tubus bagagedrager is redelijk stijf maar kan bij zware belasting en hevige stuurbewegingen, toch nog een beetje gaan zwabberen. Idworx zorgt er met de “brace” voor dat de twee horizontale stangen die er normaal voornamelijk voor zorgen dat de drager niet naar achteren kan vallen, nu ook voor extra stijfheid zorgen.

Pinion frame brug

De Pinion versnellingsbak is een systeem met 18 versnellingen die op de plaats van de trap-as wordt gebouwd. Het is geinspireerd op een zeer efficiente en betrouwbare versnellingsbak van een motorfiets. Idworx heeft een bevestigings brug ontworpen voor het Pinion systeem dat alles tot een zeer stabiel geheel maakt. Het Pinion systeem is te vinden op de Idworx oPinion fietsen.

Idworx Long life trapas

De frames (behalve de oPinion) zijn voorzien van een excentrische trapas om de ketting te spannen. Door andere fabrikanten wordt dit samengesteld uit een excentrische bus en een reguliere trapas. De ervaring van Idworx is, dat standaard trapassen niet erg lang mee gaan. Daarom hebben alle fietsen van Idworx met “Travel spec” een zeer groot geintegreerd RVS industrielager aan de rechterkant dat extreem lang mee gaat.

Magura Firm-tech

Idworx kiest bij de fietsen die voorzien zijn van Magura HS33 remmen altijd voor FIRM-tech. Dit bevestiging systeem van de rem heeft een aantal voordelen:

  • De rem zit steviger bevestigd op de fiets waardoor de remmen meer remkracht hebben en minder piepen.
  • Remblokken zijn zeer eenvoudig te wisselen.
  • De remblokken staan altijd recht op de velg.

Er zijn maar weinig merken die Firm-tech gebruiken omdat zowel het frame als de velg zeer precies gemaakt moeten worden. Idworx meet zelfs iedere velg afzonderlijk na op verschil in breedte. Met standaard productie velgen zouden de remmen schokkerig remmen.

Stuur begrenzer

De “Idworx stress reduser” (ISR) is de stuurbegrenzer die op iedere Idworx fiets te vinden is. Hierdoor komen de kabels en leidingen niet onder spanning te staan en kan de remhendel de bovenbuis niet raken, waardoor deze afbreekt of beschadigd raakt.

Om er voor te zorgen dat de nokken bij een flinke klap niet van de balhoofd buis af breken, is ervoor gekozen om de balhoofd buis uit één stuk te frezen. Dit is een kostbare methode maar veruit het sterkst.

Son Edelux

De uitzonderlijke licht opbrengst (90lux) van de SON Edelux koplamp is al bijzonder te noemen, maar door de gebruikte reflector wordt het licht ook optimaal voor uw fiets geprojecteerd zonder de tegenligger te verblinden. De houder van de koplamp is door Idworx ontworpen en wordt uit één stuk aluminium gefreesd. Hij is extra lang om ervoor te zorgen dat het voorspatbord en de band niet voor een schaduw in het lichtbeeld zorgen

Ketting aandrijving

Alle Idworx fietsen hebben een voortandwiel dat gemaakt is van gehard RVS. Ook is er bewust gekozen voor een oneven aantal tanden waardoor de ketting telkens op een andere manier op de ketting aankomt. Dit zorgt voor een maximale levensduur. Het is dan ook pas een enkeling gelukt om dit tandwiel te verslijten.

Ketting

In samenwerking met KMC heeft Idworx de X1 ketting ontworpen. Een ketting met een levensduur die minimaal twee keer hoger ligt dan andere kettingen.

Uitvaleinden

Voor de meeste fietsen is een excentrische trapas de beste methode om de ketting te spanen. Bij de oPinion en de elektrische fietsen is dit niet mogelijk. Voor deze fietsen heeft Idworx verstelbare uitvaleinden gemaakt. De 10mm dikke steek-as zorgt er voor dat het wiel niet scheef in de fiets komt te zitten.

Travel voorvork met 15mm steekas

Een jaar lang hebben ze er bij Idworx aan gewerkt om deze vork te ontwikkelen. De perfecte voorvork voor zware belasting was het doel en dat is gelukt. Het begint al bij de vorkbuis. Deze buis heeft een veel grotere diameter bij het onderste balhoofdlager waardoor er meer stijfheid ontstaat. De vorkpoten hebben een grotere diameter en de nokken voor kabels, verlichting-draad en voor bagagedrager zijn hier op gesoldeerd. Solderen heeft de voorkeur boven lassen omdat dit door een lagere temperatuur niet voor verzwakking van het materiaal zorgt. Om de koplamp te monteren is er een manier bedacht om hem te stevig te monteren, zonder gaten in de vork te moeten maken. Om dit geheel af te maken heeft idworx samen met SON een naafdynamo ontwikkeld met een 15mm dikke steek-as.

De waardering van www.kemperfietsen.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.1/10 gebaseerd op 51 reviews.