MOUNTAINBIKES

De mountainbike ook wel ATB (All Terrain Bike) genoemd.

Een fiets geschikt voor elke type wegdek maar hij voelt zich vooral goed thuis in het bos en de bergen. De mountainbike is een vrij jonge uitvinding welke pas in late jaren 70 zijn intrede deed. Al vanaf het eerste moment waren de fietsen een groot succes met als gevolg dat deze in no-time een ware revolutie doormaakten. Weinig producten zijn in zo een korte tijd zo ver doorontwikkeld als de mountainbike waardoor men vandaag de dag een ruime keuze heeft in veringssystemen, remmen, framematen en sinds enige tijd kan er gekozen worden tussen 29 en 27,5 inch wielen.

De mountainbikes worden meestal onderverdeeld op basis van het toegepaste veringsysteem. Er kan hier gekozen worden voor:

* Rigid – geen vering

* Hardtail –voorvering in de vork, geen achtervering

* Dual, Full suspension ook wel fully genoemd – voorvering in de vork, achtervering.

Mountainbikes zonder enige vorm van vering worden weinig verkocht om op de onverharde weg mee te rijden. Voor het mountainbiken is de meest populaire variant de hardtail met een geveerde voorvork en geen achtervering. Dit heeft te maken met het feit dat volledig geveerde fietsen onder de 3000 euro eigenlijk weinig voordelen met zich meebrengen. Bij goedkopere fully’s zijn de scharnierpunten niet optimaal geplaatst en ontbreekt gedeeltelijk de demping. Dit heeft tot gevolg dat bij het trappen de trapkracht grotendeels wordt opgenomen door de achtervering en dus niet doorgegeven aan het achterwiel.

Zoals al eerder genoemd worden mountainbikes tegenwoordig niet alleen gebruikt om bergen te trotseren maar ook gewoon om comfortabel een langere afstand over de weg af te leggen. Wel is het dan wenselijk om de grove profiel banden te vervangen voor brede banden met minder profiel.

Wat uw toepassing ook is en of u beginner of gevorderde bent, bij Kemper fietsen kunnen wij u de juiste mountainbike aanmeten.

27.5″ en 29″ WIELEN

Van origine hebben mountainbikes 26” wielen. Dit is jaren lang de standaard en de enige maat geweest. Sinds een aantal jaren zijn 26” wielen vervangen voor de iets grotere 27.5” wielen. Door de grotere wielen worden de fietsen stabieler en rollen makkelijker.

Nog groter.
29 inch wielen bestaan nu al weer een tijd. Dit is de grootste wielmaat die bestaat in mountainbike’s. Grotere wielen hebben andere eigenschappen dan kleinere. Zo hebben ze een lagere rolweerstand en meer grip.

Over de voor en nadelen wordt op dit moment nog veel gediscuseerd. De voorstanders van 27.5″ wielen noemen als nadelen: het gewicht, minder wendbaarheid, en problemen met maatvoeringen (in het bijzonder, voorwiel/teen overlap en een hoge instap) en slappere frames. 29″ liefhebbers noemen voordelen als: verminderde rolweerstand, ervaren meer stabiliteit in afdalingen, en het makkelijker over opstakels rollen. Een voordeel van een 29″ wiel is dat het meer tractie heeft. Een 29″ wiel heeft namelijk ongeveer 5% extra contactvlak waardoor het wiel bij stijle beklimmingen minder snel wegslipt. De meeste van deze claims zijn nog niet objectief onderzocht. Kleinschalige, niet-gepubliceerde studies bestaan, maar zowel de voorstanders en tegenstanders van de 29″ wielen zijn over het algemeen niet onder de indruk van de nauwkeurigheid hiervan.

Verschillen:
29 inch wielen:

  • Grotere wielen rollen makkelijker over obstakels
  • Hebben een lagere rolweerstand
  • 29″ fietsen hebben een normalere geometie bij de grote maten
  • 29ers zijn stabieler in de afdalingen

27.5 inch wielen

  • Lager wielgewicht en de roterende massa (de spaken, velg en band zijn allemaal iets kleiner) zorgt ervoor dat de fiets sneller accelereert.
  • Het sturen gaat sneller
  • Stijvere wielen door kortere spaken
  • Kleinere rijders passen beter op een 27.5” fiets.