ONDERHOUDS TIPS

Om te beginnen is het verstandig elk jaar de fiets even te brengen voor een controlebeurt. Als er alleen afstellingen nodig zijn zal dit al vanaf een € 15 te realiseren zijn. Natuurlijk worden de kosten hoger naarmate de fiets meer onderdelen nodig heeft of als het veel tijd kost. Wij werken dus niet met een vast bedrag voor een grote beurt.

ONDERHOUD

kettingsmeer

 

 

 

 

 

 

 

 

Ketting smeren

Er zijn veel soorten smeermiddellen op de markt maar er zijn er maar een aantal die echt goed werken.Het doel van een smeermiddel is natuurlijk dat het de ketting goed smeert als de ketting belast wordt. Ook moet een smeermiddel voor uw ketting niet te vet blijven. Als dit wel het geval is blijft er veel vuil aan kleven. Zo slijt de ketting sneller en is de ketting vet en vies. De twee typen kettingspray die wij gebruiken, heeft deze eigenschappen. Het droogt in en laat een waslaagje achter dat goed smeert. Kettingspray van Atlantic en Dynamic. Waarvan Dynamic de beste eigenschappen heeft.

kettingmeting

Ketting slijtage

Een ketting goed smeren helpt voor een langere levensduur. Helaas slijt iedere ketting en is het nodig de ketting tijdig te vervangen. Dit voorkomt snellere slijtage van het voortandwiel. U kunt de slijtage door ons laten meten, maar u kunt dit ook makkelijk zelf doen met een schuifmaat.

Dit werkt als volgt:

  • U schuift de schuifmaat uit tot 145 mm
  • steek nu de schuifmaat tussen de schakels zoals afgebeeld op de foto.
  • schuif de schuifmaat nu verder uit zodat hij klem tussen de schakels zit.

Bij een nieuwe ketting zal de schuifmaat nu op 145 mm staan. Als de schuifmaat tussen de 145 en de 146,5 mm staat is de ketting nog niet versleten.(dit is minder dan 1%.) Als hij meer dan 146,5 mm aangeeft is het aan te raden de ketting te vervangen. Een set met ketting en achtertandwiel(en) kost:

velgversleten

Remblokken tijdig vervangen

Het is verstandig de remblokken op tijd te vervangen. Als de remblokken te ver slijten komt het metaal dat in de blokken zit, tegen de velg. Dit kan schade toebrengen aan de velg. Tot in het extreme geval, dat de velg volledig doorslijt.

We vinden het allemaal een normale zaak om remblokken te moeten vervangen. Waar u waarschijnlijk niet zo snel aan denkt, is dat ook de velg op een bepaald moment (ondanks tijdig vervangen van de remblokken) zal slijten en vervangen moet worden. Bij een klein wiel zal dit sneller gaan dan bij een groot wiel omdat een klein wiel meer omwentelingen maakt.

Zadelpen smeren

Om te zorgen dat de zadelpen soepel op en neer gaat, is het goed de zadelpen af en toe in te spuiten met siliconenspray. Dit trekt als het opdroogt geen vuil aan. het droogt volledig op. Zorg er wel voor dat u overtollig siliconen met een doek verwijderd.

Spaakbreuk

De wielen van een Birdy zijn erg sterk. Toch hebben een aantal mensen last van brekende spaken. Wij spannen bij de servicebeurten de spaken goed op spanning om de kans te verkleinen. Daarnaast is het verstandig ook na de service-periode de spanning van de spaken te laten controleren. Als ondanks de goede spaakspanning de spaken blijven breken, is het een optie het wiel door ons te laten spaken op een andere manier. Dit kan soms uitkomst bieden.